A halászlé, a tüzes magyar halleves.

20210422_135253.jpg

 

A világon nagyon sok országban készítenek hallevest sokféle halból sokféle módon. Nekünk magyaroknak is megvan a saját hallevesünk a gyönyörű piros színű forró csípős halászlé, ami tipikus szabadtűzön készülő bográcsos étel. El lehet készíteni a tűzhelyen is, de azért az mégsem lesz olyan. A halászlé igazából egy halpaprikás bő lére engedve. Nagyon sokféle változata ismert kis hazánkban, szegedi, bajai, balatoni... ezek mind különböznek egy kicsit. A Baja környéki halászlé 2015-ben Hungarikum lett, természetes ez nem azt jelenti, hogy csak ez az igazi halászlé.  Mindenkinek megvan a kedvenc halászlé receptje, típusa. Az első recept 1871-ben Rézi néni szakácskönyvében jelent meg, ez egy szegedi halászlé volt. A halászlé nagyon fontos eleme a hagyma és a jófajta fűszerpaprika és természetesen a hal, ami legtöbbször ponty, de apróhal is kerülhet az alaplébe vagy akár harcsa is.  A fehérhúsú halak nem igazán jók bele, úgymint a süllő vagy a csuka. 

 


 

Nézzük is meg, mi is a különbség a halászlevek között.

Bajai halászlé: Szinte mindenki tudja, hogy a jó bajai halászlé elképzelhetetlen gyufatészta nélkül, ezt a típusú tésztát semmilyen más ételhez nem használják. Legtöbbször pontyból készül, nem főznek alaplevet és nem passzírozzák át, mint a szegedit. A halhúst és a tésztát külön tálalják, a tésztára szedik rá a forró hallevet.

Szegedi halászlé: Mindig alaplevet főznek, pontyból, farokból, fejből és apró halakból. Sokáig forralják míg minden finom íz és zamat kifő a csontokból. Ezt az alaplevet passzírozzák át, ettől lesz a szegedi halászlé sűrű. Majd a halhúst a kész lébe belefőzik, forrón kenyérrel tálalják.

Balatoni halászlé: A magyar tenger halászleve is alaplével készül, amibe sokszor burgonya is kerül, hogy még sűrűbb legyen. A hal itt is jellemzően a ponty, de az alaplébe kerülhet apróhal is, sokszor némi fehérbort is öntenek az alapléhez. A halat külön tálalják.

Biztos létezik még más elkészítési mód is, de ezek a legismertebbek. Sőt ahány ház annyi szokás, így a ezt a három félét is biztos készítik másként. Ettem én már passzírozott halászlét gyufatésztával. 

Én egy szegedi típusú halászlét készítettem, mivel közel a Tiszához nőttem fel, természetesen szabadtűzön készült bográcsban és a halat is én fogtam hozzá. Ennek a receptjét szeretném veletek megosztani.

 

 

Hozzávalók:

                   1 kg apróhal

                    2,5-3 kg körüli ponty

                    4-5 fej vöröshagyma

                     4-5 ek fűszerpaprika

                     1 hegyes erős paprika

                     1 tv paprika

                     1 paradicsom

                     2 ek só

                    2,5-3 l víz


 

 


 

 

A pontynak levágtam a fejét és a farok részt, majd 8 szép patkót vágtam belőle. A patkó szeleteket megsóztam és hűtőbe tettem. A hagymát kockára vágtam a paprikát és a paradicsomot szeletekre. A ponty fejét kettévágtam beletettem a bográcsba a farokrésszel az apróhallal és a többi alapanyaggal, majd felöntöttem a vízzel és megsóztam. A bográcsot a tűz fölé akasztottam. Jó nagy lángon forraltam 20-25 percig és rászórtam a paprikát, majd még főztem további 1 órát. Mikor már minden alapanyag alaposan szétfőtt levettem, a tűzről és átpasszíroztam jó alaposan. Mikor végeztem a passzírozással visszakerült az átpasszírozott alaplé a bográcsba, a bogrács meg a tűz fölé. Felforraltam az alaplevet, utána ízesítettem sóval és egy kis paprikával, majd beletettem a halszeleteket. Lassú tűzön, nem nagyon forralva a halászlevet további 8-10 percig főztem.

20210422_140756.jpg

 

Jó étvágyat hozzá!!

 Ha kérdésének van írjatok, kövessétek az oldalt és keressetek a facebookon és az instagramon.